Vanliga frågor

Jag har tappat nyckeln till soprummet/bommen.

Kontakta Fenix Ekonomi AB som hjälper dig med nya nycklar/tagg till dig mot en avgift. Kontakta dem genom telefon vardagar under kontorstid på 08-20 82 08 eller info@fenixab.se

Får jag grilla på min balkong?

Grillning på uteplats, balkong och terrass får ske med hänsyn till omgivningen, detta innebär att samtliga är skyldiga att ta hänsyn till sina grannar i samband med grillning. Man kan även grilla på de gemensamma innegårdarna om man använder en grill och inte eldningsförbud gäller.

Mina grannar stör mig!

Som regel är det obetänksamhet som ligger bakom när grannar stör. Tag i första hand kontakt med din granne och påtala detta. Fortsätter det kan du ta kontakt med styrelsen som kan skicka anmaning och slutligen besluta om att säga upp den boende. Om störning sker ofta är det bra om du dokumenterar störningen genom att föra anteckningar tidpunkt, hur länge, och av vilken art din granne stör.

Hur får man en carport eller garageplats?

Man anmäler sitt intresse till vår Fenix Ekonomi på 08-20 82 08. De nås på vardagar under kontorstider. Kolla också i vår Parkeringspolicy om vad som gäller.

Det står en bil på vårt område. Vart vänder jag mig?

Inga bilar får stå parkerade på vårt område eller på parkeringsplats utanför markerade rutor. Då tar man kontakt med Fenix AB på 08-20 82 08, som kan komma ut och dela ut kontrollavgifter till felparkerade bilar. Detsamma gäller om någon annan använder din parkeringsplats olovligen.

Jag vill bygga om eller renovera, vad gäller?

Du kan läsa om våra regler för renovering i bopärmen och på sidan Renovera. Tänk på att skicka in anmälan om renovering till styrelsen i god tid innan arbete påbörjas.

Vad ingår i årsavgiften?

Värme och vatten. Basutbudet förTV via Tele2 (Comhem).

Ingår bostadsrättstillägg i avgiften?

Tilläggsförsäkring för bostadsrätt behöver du som bostadsrättshavare skaffa via ditt val av hemförsäkringsbolag. 

Jag behöver hjälp med mindre problem i lägenheten, kan jag få hjälp?

Fastighetsskötaren är ofta i området och kan då om de har tid hjälpa till med att fixa mindre problem. Bostadsrättshavaren kan komma att debiteras för åtgärd för arbete dom ingår för hyresgäst. Kontakta Fenix på 08-20 82 08 eller på felanmalan@fenixab.se 

Mina element (radiator) blir inte varma, vad gör jag?

Blir inte radiatorerna varma eller är det bara ena halvan som blir varma har det troligtvis samlats luft i elementen. Skaffa en luftningsnyckel och vrid med den försiktigt på luftningsventilen som sitter högst upp längst bort från termostaten på elementet. Släpp ut luften tills vatten börjar spruta ur ventilen. Stäng därefter ventilen noga. Använd en trasa och ett kärl under för att undvika att det stänker på väggar och golv. Värmesystemet fyller själv på med nytt vatten.

Du kan kontakta förvaltaren om du ändå är osäker på hur man luftar elementen.

Jag har en annan fråga.

Kontakta styrelsen. T.ex. på info@brftravgatan.se.

Jag är en mäklare och har frågor.

Läs mer på Info till Mäklare alla frågor hanteras av Fenix Ekonomi AB.